Conditietraining / Pilates

 Description: http://www.jokedebacker.nl/nl/images/stories/cond1.jpg

Deze lessen zijn bedoeld voor mannen en voor vrouwen. De vorm van conditietraining die binnen onze school gegeven wordt, vormt een belangrijke schakel tussen het zittende en het actieve leven. Wekelijks worden belangrijke spiergroepen gerekt en gestrekt. Dit noemen we stretchen. Waarom is stretchen zo goed? Stretchen ontspant je geest en verhoogt je lichamelijke conditie. Het levert u het volgende op: vermindering van spierspanning en ontspanning van het gehele lichaam. Betere coördinatie, zodat je je vrijer en makkelijker kunt bewegen. Uitbreiding van bewegingsmogelijkheden. Voorkomen van blessures bij inspannende activiteiten zoals hardlopen, skiën, tennissen, zwemmen en fietsen. Er wordt een betere lichaamshouding ontwikkeld, want tijdens het rekken van de verschillende lichaamsdelen is je aandacht daar op gericht. Je leert jezelf kennen. Deze training bevordert de bloedsomloop en is prettig om te doen. Recent medisch onderzoek heeft aangetoond, dat een slechte gezondheid in veel gevallen het directe gevolg is van een tekort aan lichaamsbeweging.

Description: http://www.jokedebacker.nl/nl/images/stories/cond2.jpg

Deze conditietraining kan iedereen doen, ongeacht leeftijd of lenigheid. Je hoeft niet in topconditie te zijn of speciale sportkwaliteiten te hebben. De methode is prettig en makkelijk en heel goed aan te passen aan de individuele verschillen in spierspanning en lenigheid. Als je je regelmatig rekt en vaak oefent, zal je leren genieten van beweging. Ieder van ons is een uniek lichamelijk en geestelijk individu. We bezitten allen een verschillende mate van kracht, uithoudingsvermogen, beweeglijkheid en temperament. Als je je lichaam en de behoeften ervan leert kennen, zal je je persoonlijke mogelijkheden ontwikkelen en geleidelijk aan een fundamenteel goede conditie opbouwen, die een leven lang standhoudt. Kwalen die worden veroorzaakt door weinig of geen beweging kunnen alleen worden voorkomen door in beweging te blijven. Niet een maand of een jaar, maar een leven lang.
De oefeningen worden gekozen uit de volgende categorieën:
·         Nek-, arm- en schouderoefeningen
·         Buikspieroefeningen
·         Rugspieroefeningen
·         Voet-, been- en heupspieroefeningen
·         Coördinatieoefeningen
·         Ontspanningsoefeningen.
Alle oefeningen worden ondersteund door een juiste ademhaling.

Het gebruik van muziek maakt het uitvoeren van deze oefeningen echt plezierig:
·         Het bevordert het ritmegevoel.
·         Het werkt stimulerend.
·         Het is een stimulans om de oefeningen langer vol te houden.
·         Het geeft sfeer.
·         Het doet een direct appel op de mensen. Het zet a.h.w. vanzelf tot bewegen aan.

.          Het doorbreekt de eventuele monotonie. Dezelfde grondoefeningen in een ander muzikaal jasje lijken anders.

Description: http://www.jokedebacker.nl/nl/images/stories/cond3.jpg