Volwassenen ballet

BALLETLES VOOR VOLWASSENEN? NIETS VOOR MIJ!

Kinderen en jongeren bezoeken trouw wekelijks de balletschool. Zo ook steeds meer volwassenen. Is voor jou de drempel om nog met klassiek ballet te beginnen te hoog?

VOOROORDELEN
Description: 208

Volwassenen tussen ongeveer dertig en zestig jaar schieten vaak in de lach bij het idee om op ballet te gaan. Ze denken dat ze stijf zijn of gewoon te oud om er nog aan te beginnen. Misschien is het in het begin wat onwennig om te bewegen op klassieke muziek. Toch komt die onwennigheid ook voor bij het aanleren van andere vaardigheden, zoals sporten. In het begin voel je je stijf en onhandig in je motoriek en je schaamt je voor je fouten. Maar op den duur raak je met de handelingen en bewegingen vertrouwd en overwin je de remmingen als vanzelf.

WAAROM KLASSIEK BALLET?

Description: 212

Het is u vast wel eens opgevallen dat dansers “rechtop” door het leven gaan en dat zij zich soepel en licht bewegen. Door de jarenlange ballettraining is de wervelkolom als het ware meer rechtgetrokken,. Het is dus niet alleen zo dat deze dansers loodrecht hun hoofd, schouders, heupen, knieën en voeten boven elkaar houden, maar zij maken zich ook altijd langer, weg van de grond.

IK SPORT NIET, IK DANS!

Description: 207

Dans is een heel goed alternatief voor sport
·         dansers bewegen mooier,
·         dansers zijn leniger,
·         blessures komen minder voor.
Alles wat een danser doet moet er licht uit zien. Hij moet kunnen spelen met de zwaartekracht. Alles wat licht beweegt is sneller en sierlijker. Een wezenlijk verschil met sport is dat de bewegingen in de sport een bepaald doel hebben en dat die bewegingen vaak onverwacht en explosief zijn. Een voetballer of tennisser bijvoorbeeld moet op het moment dat hij de bal gaat raken, telkens reageren op iets wat de tegenpartij heeft gedaan. Hij moet zijn bewegingen steeds opnieuw timen. Zijn spieren worden hierdoor korter en voelen harder aan. De onverwachte bewegingen hebben bovendien, met name wanneer de spieren niet goed doorbloed zijn, tot gevolg dat er vaker blessures voor komen. Een danser is op zijn bewegingen voorbereid. Hij hoeft niet te reageren op iets wat buiten hem om gebeurt.

WAT IS KLASSIEK BALLET?

De klassieke techniek is een goed doordachte, grondige lichaamsscholing, die concentratie, geduld en veel oefening vergt en nog steeds geldt als de beste basis voor elke andere danstechniek. Niet gemakkelijk dus, maar ook niet moeilijker dan schaken, pianospelen of een vreemde taal leren. De ballettechniek biedt een goede balans tussen spierversterkende en spierverlengende oefeningen.
Snelle en langzame oefeningen wisselen elkaar af. Een belangrijk basisonderdeel van de techniek is het uitdraaien van de benen vanuit de heupen, waardoor voeten en knieën naar buiten wijzen. School- en huisartsen adviseren kinderen soms op ballet te gaan. Een slechte houding of bijvoorbeeld een verkeerde stand van de voeten kan leiden tot vergroeiingen. Door de ballettraining kunnen deze vergroeiingen gecorrigeerd worden, omdat de leerlingen zich beter bewust worden van hun houding.

KLASSIEK BALLET VOOR VOLWASSENEN

Description: 94  Description: 101 

Iedereen tot 70 jaar, ongeacht aanleg, lichaamsbouw of danservaring kan beginnen met klassiek ballet. De lessen zijn opgebouwd uit de volgende onderdelen: houdingverbetering, barre-oefeningen, grondoefeningen, passen, sprongen en danscombinaties. De stimulerende muziek en de goede sfeer in de groep maken deze les tot een plezierige en ontspannen activiteit.

HOUDING  

Elke oefening begint ermee dat je je concentreert op de loodrechte uitgangspositie, waarbij je aan een tiental dingen denken moet. De oefeningen ontwikkelen het evenwichtsgevoel. Spiegels zijn een goed hulpmiddel om de houding en plaatsing van het lichaam te controleren, maar op den duur zal je zelf voelen of je recht staat en of het lichaam goed geplaatst is. Ook in het dagelijkse leven staat en loopt een danser rechtop, gewoon omdat de loodrechte houding de meest efficiënte is. Opgetrokken schouders en een gebogen rug komen voort uit onnodige, vermoeiende en ook onbewuste spierspanningen. Mooi bewegen betekent niet gekunsteld of met franje. Het betekent doelmatig en soepel bewegen.

Als uw nieuwsgierigheid gewekt is, bent u van harte welkom om vrijblijvend naar een les te kijken of er aan mee te doen. Waarschijnlijk zegt u daarna: “Balletles? Echt iets voor mij”!

Description: 109